10:32 AM
Evoluția rețelelor de socializare în navigarea mea pe Internet

Search button in www

În postarea mea de pe blogul Începuturi am făcut o descriere a rețelelor sociale vizitate de mine pe Internet. Mai corect Kaplan și Haenlein (2010) clasifică tipurile de social media în șase categorii pe baza unei prezențe sociale pe trei niveluri / scară de bogăție media și a unei autoprezentări / auto-divulgări pe o scară cu două niveluri (scăzute și ridicate): 1. proiecte la care colaborează mai mulți utilizatori (collaborative projects) prin crearea de conținut. Din această categorie fac parte site-urile de tip enciclopedie online (ex: Wikipedia, Wikiwand) și site-urile ”semn de carte”. 2. bloguri – echivalentul unei pagini personale în media de socializare (ex: Blogger, Wordpress). Kaplan și Haenlein includ în categoria bloguri și site-urile de tip viață în timp real – life streaming. 3. comunități de conținut – scopul acestor comunități este distribuirea de conținut. Există comunități care sunt axate pe distribuirea de conținut: text, video (ex: Youtube), foto (ex: Flickr), audio și slide-uri. 4. rețele sociale – permit interacțiunea dintre utilizatori prin crearea de profile personale, prin invitațiile trimise prietenilor pentru a avea acces la aceste profile și prin trimiterea de mesaje și e-mailuri (ex: Facebook) 5. jocuri virtuale – lumi virtuale tridimensionale în cadrul cărora utilizatorii au posibilitatea de a-și alege un avatar și de a interacționa cu ceilalți oameni așa cum o fac și în viața reală (ex: World of Warcraft) 6. lumi virtuale – utilizatorii folosesc un avatar cu ajutorul căruia intră într-o lume virtuală care copiază lumea reală (ex: Second Life, Habbo) În am găsit o descriere a definiției și evoluției acestor rețele sociale. Rețelele sociale sunt definite ca „un grup de aplicații bazate pe Internet care se bazează pe bazele ideologice și tehnologice ale Web 2.0 și care permit crearea și schimbul de conținut generat de utilizatori” (Kaplan și Haenlein).

ZDNET- Downloads

Potrivit Wikipedia Termenul World Wide Web, abreviat WWW sau și www, numit pe scurt și web, care în engleză înseamnă „pânză” (de păianjen); de multe ori este confundat cu rețea (net). WWW este totalitatea site-urilor / documentelor și informațiilor de tip hipertext legate între ele, care pot fi accesate prin rețeaua mondială de Internet . Documentele rezidente în diferite locații pe diverse calculatoare server, pot fi regăsite cu ajutorul unui identificator univoc numit URL. Hipertextul inclusiv imagini, video etc. este afișat cu ajutorul unui program de navigare în web numit browser, care descarcă paginile web de pe un server web și le afișează pe un terminal „client” la utilizator.

www by getty

Extrase din Cronologia Internet 

An

Eveniment

1971

23 de calculatoare sunt conectate la ARPANET. Trimiterea primului e-mail de către Ray Tomlinson.

1979

Crearea de NewsGroups (forumuri de discuții) pentru studenții americani.

1982

Definirea protocolului TCP/IP și a cuvântului Internet.

1991

Se anunță public World Wide Web.

1992

1 milion de calculatoare conectate.

1993

Apariția primului browser web NCSA Mosaic

1996

10 milioane de computere conectate.

2000

Explozia bulei dotcom. (368.540.000 de calculatoare)

Prima eră, anii 1980: apariția rețelelor sociale

Apariția aplicațiilor de socializare coincide cu prima utilizare a Internetului de către persoane private. De fapt, o mare parte a Internetului a început cu numitele grupuri de știri în care indivizii puteau vizualiza, discuta și posta mesaje de tip buletin publicitar în numeroase categorii. Adesea, aceste grupuri de știri (gen Usenet) erau axate pe probleme tehnice, dar acopereau și subiecte culturale sau altele similare. 

A doua eră, anii 1990: Decăderea rețelelor sociale

În a doua eră a rețelelor de socializare, conținutul generat de utilizatori și-a pierdut din ce în ce mai mult importanța, din cauza faptului că tot mai multe companii au început să folosească Internetul în scopurile lor, în special de piață publicitară. 

A treia eră, anii 2000: creșterea social media

Odată cu explozia dot-com în 2001, rețelele sociale au revenit în joc și au început să recucerească sfera virtuală. Astfel au apărut Facebook, YouTube, Instagram și Twitter. Toate aceste patru aplicații de socializare au trăit o poveste de succes enormă și astăzi aparțin primelor zece site-uri web din întreaga lume.

Facebook Groups

A patra eră, anii 2010: mobilizarea rețelelor sociale

A patra eră a rețelelor sociale este caracterizată de sosirea așa-numitelor rețele sociale mobile (Kaplan 2012), cum ar fi Foursquare, adică, rețelele sociale accesate printr-un dispozitiv mobil. Aceste noi forme mobile au transformat rețelele sociale bazate pe computer, în ciuda vârstei tinere, deja în rețelele sociale tradiționale. Geolocalizarea și sensibilitatea sporită la timp sunt două dintre caracteristicile oferite de dispozitivele mobile. Ambele oferă aplicații de social media mobile cu oportunități sporite în comparație cu cele bazate pe computer. Această scurtă schiță a evoluției social media a arătat că aceste aplicații au început mai devreme decât s-ar fi crezut, adică în anii 1980. Aplicații precum Facebook sau YouTube pot fi de fapt văzute că Internetul se întoarce „la rădăcini” atunci când puterea era cu utilizatorii individuali, nu cu companii mari (Kaplan și Haenlein 2012a). Rețelele sociale au transformat Internetul în ceea ce a fost destinat inițial - o platformă pentru crearea și schimbul de conținut generat de utilizatori.

Degoo Cloud

Direcții viitoare

Un potențial subiect al viitorului ar putea implica așa-numita tehnologie blockchain. Ceea ce a început ca o idee matematică de a genera numerar electronic fără a fi nevoie de instituții formale (cum ar fi băncile centrale) și care a dus la crearea Bitcoin (Nakamoto 2008) astăzi poate fi ușor extins la alte forme de informații care trebuie stocate într-un mod sigur. Astfel de informații includ certificate de proprietate funciară, dar și deținerea de metale prețioase sau diplome academice. În combinație cu rețelele sociale (mobile), blockchain-urile vor permite invenții noi în sfera digitală, pe care probabil că nici nu le putem imagina încă.

Cum am trecut eu prin această istorie a rețelelor sociale

Prima dată am avut acces la un pc legat la un server de e-mail și mi-am creat conturi la principalele servicii de e-mail: Yahoo, Microsoft, GMail, Yandex și GMX. E-mailul („corespondență”, „mesaj”) constă în transmiterea sau primirea de mesaje, de obicei prin Internet. Denumirea (ca majoritatea abrevierilor și cuvintelor din IT, inclusiv software) provine din engleză de la electronic mail, poștă electronică. Prin intermediul unor site-uri destul de cunoscute mi- am făcut abonamente la „newsletters” acestora: TechRepublic, ZDNET, JISCMail, NEP, pagini personale, ziare românești ș.a.m.d.

Hotnews in Google Chrome Google Images Browser IE6

Odată cu primirea accesului la Internet am navigat cu diverse browsere pe pagini personale, forumuri, chaturi, grupuri de noutăți, reviste, universități, cercetări, soft free, radio și tv- uri pe net, știri, din diverse țări (inclusiv România) funcție de cererile profesiei și propriile gusturi. Dintre site- urile favorite menționez următoarele: Cristianls,  DigitalCitizen, Geeks in Phoenix, How-to-Geek, GitHub, MakeUseOff, MyStreet7, Tenforums, WordPress beginner, Softpedia, Stealth Settings, Videoturial.ro și foarte multe altele. Pentru IRC (Internet Relay Chat) în forumurile de discuții am folosit clienții: AdiIRC, mIRC, chatZilla, KiwiIRC, Mibbit, Byrd ș.a. Am navigat pe bloguri, am creat bloguri simple pentru ca în final să folosesc „clouds” gratuite pentru depozitarea unor fișiere aflate pe pc-urile proprii sau din browsing pe net. Bineînțeles acum folosesc Facebook, YouTube, Instagram, Blogger, WordPress, Altervista, Tumblr, WhatsApp etc. Subliniez că am avut acces la Internet atât de la serviciu (angajat la o firmă particulară) cât și de acasa (inițial de la o rețea de cartier, urmată de una de la marii provideri de internet). Nu m-au interesat jocurile și lumile virtuale. Am utilizat prin încercare orice browser pornind de la IE1 până la IE6, Netscape, Mozilla Firefox, Google Chrome, SeaMonkey, Maxthon, Opera, Brave, Vivaldi și MS Edge. Mi s-au părut cel mai bine adaptate, mie, Mozilla Firefox și Google Chrome cu multitudinea lor de extensii și aplicații care au evoluat extrem de mult în decursul timpului. O realizare importantă (din punctul meu de vedere, cel care nu cunosc engleza) a realizat- o Google Chrome prin introducerea traducerii online, în concurență în timp cu Mozilla Firefox. Din cauza limbii folosite (engleza în special) Internet-ul mi s- a părut că a introdus o mare discriminare (reparată parțial în timp). Ca motoare de căutare am folosit 8 dintre primele 10 din lume în 2021: cel mai bun motor de căutare din lume Google urmat de Bing, Yahoo, Yandex, Ask și DuckDuckGo, primul setat ca implicit în browser. Nu am încercat Baidu și Never. Fotografii am căutat pe: AdobeStock, Gratisography, Instagram, Imgur, Morguefile, Pexels, Pinterest, Pixabay, Unsplash și altele.

 

E-Mail Yahoo Wikipedia în IE5 Google Drive Cloud

Vezi și:

Google Keep application

Categorie: Culegeri | Vizualizări: 206 | Adăugat de: liviu2006 | Evaluare: 5.0/1
Total comentarii : 0
avatar