10:13 PM Programe Office — mic glosar — |
Aabstract – rezumat al unui document. Prin comanda Tools – AutoSummarize, crearea unui rezumat este asistată de către sistem. Se pot obţine şi liste de cuvinte cheie (keywords) care ajută la regăsirea şi identificarea documentelor (vezi File – Properties – Summary). add-in – program suplimentar care extinde posibilităţile unei aplicaţii. Asemenea programe pot fi furnizate de creatorul principal al unei aplicaţii sau de producători independenţi. Pentru aplicaţiile din Microsoft Office se controlează prin comenzi ca Templates and Add-Ins (Word) sau Add-Ins (Excel). Bbaseline – linia de bază ipotetică pe care se aliniază caracterele dintr-o linie de text. background – fundal. În anumite situaţii, reprezintă culoarea foii de hârtie şi se diferenţiază de foreground, care reprezintă culoarea cu care se desenează (scrie). Bookmark – semn de carte, punct de referinţă. Pentru navigarea în documente mai lungi se pot defini asemenea puncte de referinţă în locurile importante. În Word se definesc prin Insert – Bookmark. Bullet – punct de listă. Semn grafic prin care se introduc elemente ale unei liste numerotate sau nenumerotate. CCallout – baloane adăugate unei imagini şi conţinând texte explicative (precum cele utilizate frecvent în caricaturi). Caption – legendă. Texte explicative ataşate figurilor, graficelor, ilustraţiilor. Pot fi gestionate în mod automat (text, numerotare). Case – capitalizarea literelor: uppercase = litere mari, lowercase = litere mici. Cell – celulă într-un tabel. Elementul de bază al unei foi de calcul. Chart – diagramă, grafic. Prin inserarea unor diagrame adecvate, creşte viteza de transmitere şi de asimilare a informaţiilor numerice. Checkbox – cutie de control. Reprezentat grafic printr-un mic pătrat, permite selectarea unei opţiuni prin marcarea pătratului √. Clip art – bibliotecă de imagini. Clipboard – mecanism prin care se pot copia informaţii între diverse aplicaţii. Contact – întâlnire. Liste de întâlniri conţin informaţii de tipul: nume, adresă etc. Listele pot fi gestionate automat prin aplicaţia Outlook. Cropping – ajustare. Tăierea părţilor marginale inutile dintr-o fotografir (imagine). Cross-reference – referinţă încrucişată. Trimiteri, de diferite tipuri, la informaţii asociate locului curent din document. Customizing – personalizarea unei aplicaţii. Modificarea configuraţiei afişate, selectarea comenzilor frecvente, automatizarea acţiunilor proprii. Croirea aspectului unei aplicaţii după necesităţile utilizatorului (aplicaţia rămâne însă completă, se schimbă doar afişarea sau se simplifică modul de acces). Cutting and pasting – tăiere şi alipire. Operaţie prin care o porţiune de document este tăiat (cut) dintr-un loc şi lipit (paste) în alt loc, cu rearanjarea automată a documentului. DDrag-and-drop – trage şi lasă. Tehnică prin care obiecte (porţiuni de text) sunt agăţate cu mouse-ul, trase şi lăsate în alt loc din document. Drawing objects – obiecte desenate. Orice element grafic adăugat unui document prin intermediul programelor utilitare dedicate desenării. DDE, dynamic data exchange – tehnică prin care se pot schimba informaţii între aplicaţii diferite, în mod dinamic (modificarea informaţiilor într-o aplicaţie produce reflectarea automată a modificărilor în aplicaţiile legate). Drop cap – letrină. Literă care ocupă un spaţiu vertical mai mare la începutul unui paragraf. EEm dash, em space – cratimă sau spaţiu de lungime egală cât caracterul m. En dash – cratimă de lungime egală cu caracterul n. Embedded objects – obiecte "înrădăcinate", scufundate, într-un document. Plasarea unui astfel de obiect (grafic, imagine etc.) este controlată, în general, de Insert – Objects. Modificarea unui obiect scufundat este limitată în aplicaţia gazdă şi completă doar în aplicaţia care a creat obiectul. Export, exporting data – operaţiune prin care datele create într-o aplicaţie (cu un format specific) sunt convertite în fişiere structurate potrivit cerinţelor altor aplicaţii. FField – câmp. Zonă din document, gestionată automat, care conţine informaţii de tipuri predefinite: numărul paginii, ecuaţie, numele autorului, formule de calcul etc. Fills – fonduri. Fundaluri create prin inserarea unor elemente grafice. Filter – filtru, filtrare. Tehnici prin care se selectează informaţii dintr-o listă sau se modifică imagini, în sensul uzual din prelucrarea fotografiilor. Flip – repoziţionarea textelor sau graficii prin rotire cu 180 de grade. Form – formular. Documente care conţin zone (câmpuri) ce urmează a fi completate ulterior. Procesarea formularelor poate fi automatizată în Microsoft Office. Frame – cadru. O zonă, cu chenar sau nu, care permite plasarea de text şi grafică în mod independent de porţiunile adiacente din document. GGridlines – linii de caroiaj. Sunt vizibile, la cerere, în document, pentru poziţionarea exactă în pagină. Tipărirea lor este opţională. Grouping – grupare. Operaţiune prin care elemente separate de desen sunt grupate pentru a fi plasate sau modificate în mod unitar. Gutter – spaţiu suplimentar la marginea foii de hârtie, utilizat, de obicei, pentru legarea foilor tipărite. HHeaders and footers – anteturi şi picioare (subsoluri) de pagină. Un antet definit o dată apare pe toate paginile unei secţiuni, analog pentru picioarele de pagină. Servesc pentru plasarea de informaţii precum numărul paginii, titlul lucrării, autorul etc. Hidden text – text ascuns. Se utilizează de către sistemul de calcul pentru a păstra informaţii de editare/formatare, sau de către utilizator. Tipărirea unui text ascuns este opţională. HTML – limbaj de marcare pentru definirea documentelor vizibile, prin Internet, în paginile Web. Documentele Office pot fi salvate în format HTML, ceea ce permite postarea lor în pagini Web. Hyperlink – legătură de hipertext. Trimitere către un document (în sensul cel mai general acceptat) aflat, sau nu, pe calculatorul propriu. Este utilizată cel mai des pentru a defini salturi între documentele HTML. Hue – caracteristicile distinctive ale culorilor (identificate prin denumiri), diferite de caracteristicile de strălucire, sau saturaţie. IImport, Importing data – tehnică prin care se accesează informaţii create în alte aplicaţii. Operaţiunea de import a datelor presupune o convertire, la formatul de fişier propriu aplicaţiei curente, a formatelor fişierelor. Indentation – spaţierea paragrafelor, pe orizontală, între marginile foii de hârtie. Primul rând poate fi spaţiat (indentat) diferit faţă de restul paragrafului. KKerning – spaţierea selectivă a caracterelor. Anumite perechi de caractere pot fi apropiate mai mult (de exemplu W şi o) pentru a crea un aspect mai compact al textului. Keyboard shortcuts – taste directe. Combinaţii de taste (de exemplu CTRL+A) care permit accesul direct la anumite comenzi (accesate de obicei prin deschideri succesive de meniuri şi cutii de dialog). LLayer – strat. Un document poate să fie organizat în straturi, care se pot mişca liber unul peste altul. De exemplu, un document Word are un strat de text şi un strat de desen. În ultimul strat se plasează imagini, care pot fi mişcate pe deasupra textului. Linking – legare. Tehnică prin care nu se realizează inserarea, importul unor date în documentul curent, ci se stabileşte doar legătură către datele referite. Tehnica este utilizată împreună cu tehnica de înrădăcinare (embedding). Layout – aranjare, plan. Prin ~ se înţelege modul general de organizare a unui document (obiect). Pentru Word, în planul general se include modul de dispunere a anteturilor şi subsolurilor de pagină, organizarea secţiunilor etc. Lists – liste. Enumerări de elemente, în paragrafe succesive. Listele pot fi numerotate (numbered lists) sau nenumerotate, cu buline (bulletted lists). Logo – emblemă. Conţine text şi grafică identificând, uzual, o firmă. În Word, poate fi reutilizată, o dată construită, prin intermediul comenzii Insert – AutoText. MMargins – margini. Este spaţiul liber dintre textul documentului şi marginile fizice ale foii de hârtie. Suprafaţa ocupată efectiv de document este suprafaţa activă (live area). Marginile sunt specifice unei secţiuni. Macro – O succesiune de operaţiuni efectuate asupra documentului şi care are un nume distinctiv. Permite repetarea succesiunii de operaţiuni la simplul apel al numelui. Denumirea vine de la macroinstrucţiune, gestionarea macrourilor este prin comanda Tools – Macro. Master document – document principal (în Word) prin care se pot unifica documente create de autori diferiţi în timp sau spaţiu. În PowerPoint, prin master se identifică şablonul de formare a entităţilor specifice. Merge – unificare, fuziune. Operaţiune prin care se realizează contopirea a două documente, celule, document şi date etc. NNonprinting characters – caractere netipăribile prin care aplicaţiile memorează informaţii privind formatarea textului. OObject – obiect. Denumire prin care se referă o entitate, produsă eventual în altă aplicaţie, care poate fi inserată şi poziţionată în documentul curent, cu trimitere directă la tehnica programării orientate pe obiecte. Toate entităţile uzuale din Office (paragrafe, celule, tabele, imagini, secţiuni etc.) corespund unor obiecte care pot fi procesate programatic. ODBC – Open Database Connectivity. O metodă standard de partajare a datelor între baze de date şi aplicaţii. Interogarea bazelor de date are loc prin SQL (Structured Query Language) Aplicaţiile din Microsoft Office dispun de un set de interfeţe (drivere) pentru accesarea celor mai uzuale formate de baze de date (dBase, FoxPro, Paradox etc.). Foarte multe aplicaţii, produse de independenţi, sunt însoţite de uneltele necesare accesului la formatele proprii de date. OLE – Object Linking and Embedding. Tehnică prin care obiecte produse de aplicaţii diverse pot fi inserate într-un document. Option button – buton de opţiune. Reprezentat printr-un cerc, permite selectarea unui atribut. Diferenţa faţă de o boxă de control este aceea că un grup de butoane de opţiune pot acţiona ca butoane radio: un singur buton din grup poate fi activ la un moment dat (acţionarea altui buton deselectează pe celelalte). Organization chart – diagramă organizaţională, produsă de un program utilitar dedicat şi inserabilă într-un document Word ca un obiect. PPalette – paletă. Un număr limitate de culori, unitare, permiţând totuşi o varietate suficientă de culori. Pica – unitate de măsură în tehnoredactare. 1 inch = 6 pica, 1 pica = 12 puncte. Point – punct tipografic. 1 inch = 72 p. Portable document – un document care poate fi vizualizat/tipărit aproximativ la fel pe orice calculator sau imprimantă. Posterisation – tehnică de procesare a imaginilor în care sunt eliminate tonurile luminoase şi medii de gri. Proportionally spaced – spaţiere proporţională. Atribut al fonturilor proiectate astfel încât fiecare caracter ocupă o zonă proporţională cu dimensiunea caracterului (m ocupă o zonă mai mare decât i). Fonturile care nu au aces atribut sunt monospaced. Protecting documents – protejarea documentelor. Aceasta se poate realiza, în Office, prin stabilirea unor parole necesare la deschiderea sau/şi modificarea documentelor. RRead-only access – acees doar pentru citire. Un document read-only nu poate fi modificat. Routing documents – transmiterea (rutarea) documentelor în reţea, de regulă drept ataşări la un mesaj e-mail. SSaturation – saturaţie. Măsura intensităţii unei culori. Shapes – forme desenate. Create drept obiecte grafice, pot fi remodelate, pot să conţină text. Sharing information – capacitatea de a accesa/procesa informaţii simultan cu alţi utilizatori. Solarization – efect creat pe o imagine prin convertirea unei părţi în negativul ei. Style – totalitatea atributelor unui obiect. Un stil poate fi denumit şi aplicat astfel unui obiect din aceeaşi clasă. TTemplate – şablon. Un document care constituie modelul după care se creează un nou document. Poate conţine texte globale, imagini, formate, macrouri etc. Text box – o zonă, cu chenar sau nu, în care se poate înscrie şi formata text în mod independent faţă de textul înconjurător. Similar unui frame, este definit ca un obiect desenat. WWatermark – filigran. Text sau/şi grafică plasate în fundalul fiecărei pagini. Wizard – vrăjitor. Programe auxiliare care conduc utilizatorul, prin răspunsuri la întrebări, în realizarea unei sarcini. Multe activităţi, de la deschiderea unor documente sau de la formatarea automată, sunt conduse în Microsoft Office prin wizarduri specifice.
|
|
Total comentarii : 0 | |